Avtrycket av det sista intrycket /Sofia

IMG_0223

Hur tillförlitligt är då egentligen det berömda ”första intrycket”? Vad säger just det om mig som människa, min karaktär och min personlighet? De frågorna ställer jag i ett tidigare blogginlägg jag skrev i januari. Nu vill jag lyfta fram det här igen och se saken ur en lite annan synvikel. Nämligen de avtryck vi lämnar efter oss i andras liv. Det sista intrycket vi ger varandra.

Vad är ett första intryck egentligen? Vad lär du av en människa enbart baserat på ditt första intryck av honom eller henne? Vad ger det första intrycket dig – bygger det upp relationer? Gör det dig trygg i mötet med en person? Och vilken betydelse har då de avtryck vi gör i andra människors liv? Kan de avtryck vi lämnar efter oss bygga relationer, ge relationer djup, skapa vänskap och göra människor trygga i mötet med dig?

Jag vill tro att de avtryck som vi lämnar efter oss i andra människors liv spelar en mycket större roll och väger tonvis tyngre än det första intrycket vi ger. Hur kan jag då vara så säker på just det här? Därför att jag tror att det första intrycket endast visar ytan, medan avtrycken ger djup och äkthet i relationer. Jag tror också att vi, eller åtminstone jag, behöver påminnas om det här.

Det första intrycket är ofta flyktigt, medan de avtryck vi lämnar blir bestående.

Därför vill jag också tro att vi med de avtryck vi lämnar efter oss kan forma hur människor ser på oss. Om vi vågar öppna oss för varandra tror jag att vi kan dela så mycket mera tillsammans. I jämförelse med det sista avtrycket bleknar och försvinner det första intrycket lika snabbt som det skapades – på ett ögonblick. I ljuset av det här, hur väljer vi då att förvalta de människomöten vi står inför idag? Min förhoppning är att jag får lite mera tid tillsammans med de människor som jag möter, så att vi inte stannar på stadiet där endast det första intrycket spelar en roll, utan att vi tar ett steg längre och får möjlighet att lämna avtryck.

Då lär vi känna en annan människa bortom det första intrycket. Om jag själv får välja mellan att göra intryck eller lämna avtryck, då väljer jag det senare. Vi kan påverka vilka avtryck vi lämnar. Det tycker jag är värdefullt och utmanande.

/Sofia

Kommentera

