Rocka sockorna /Sofia

I tisdags var det internationella Downs syndrom-dagen. En dag som många uppmärksammar med att rocka sockorna och på så sätt visa att vi allihopa är olika. Ett sätt att hylla våra olikheter. Visa att det är okej att vara olika, för vi är ju alla olika och unika, ingen människa är den andra lik. Variation förnöjer. Det gäller ju alla människor över lag.

I tisdags hade jag privilegiet att få träffa lågstadieelever i en skola, jag var deras ”rocka sockorna-gäst”. I skolan hade man samtalat kring rocka sockorna-dagen och betonat att alla människor är olika. Att man ska få vara det och att alla är lika värdefulla som människor. Det här hade alla barnen på klart och de var väldigt öppna. Det var trevligt och också lärorikt för mig själv att få besöka dem. Jag fick börja med att berätta lite om mig själv som person och hur det kommer sig att jag går med en dallare. Sen var det dags för frågestund. Då tänkte jag först att barnen kanske inte skulle våga fråga så mycket.

Men, oj, så fel man kan ha. Den ena frågan avlöste den andra och frågorna tänkte aldrig ta slut. Barnen var öppna och inte alls rädda för att fråga. Någon undrade hur jag går utan dallare och om jag kan gå i trappor. En annan undrade hur det är att resa och hur jag går in i ett flygplan. Men mest funderade vi kring vilka länder jag rest till ☺️. Med barn är det många gånger så lätt, det går lätt att besvara deras ärliga frågor. Om de funderar över något frågar de, och de gör det utan färdiga föreställningar eller förutfattade meningar. De gör det med en ärlig nyfikenhet, därför var det också så roligt att få vara där tillsammans med dem och diskutera med dem. I sådana situationer blir det så naturligt, och jag hoppas barnen kände samma sak. Jag hoppas också att jag fick förmedla något åt barnen bara genom att finnas där och besvara deras frågor. Visa att vi alla är lika som människor, trots att vi alla är olika.

Jag tror på att vi behöver få fråga om vi möter på något som vi inte tidigare mött på. Då kan man få ett annat förhållningssätt till saken. Med ärliga frågor kommer vi väldigt långt, eftersom de kräver ärliga svar. Att öppna upp sig för varandra och visa vem man verkligen är, under ytan så att säga, öppnar upp för ärliga dialoger och diskussioner. Det river också ner murar i möten med människor. Sådana diskussioner för alltid framåt, de för något gott med sig för alla inblandade. Så låt oss sluta bygga murar som inte behöver existera och i stället fråga varandra, med en öppen nyfikenhet och ömsesidig respekt så att vi istället kan hjälpas åt att riva ner en och annan mur.

Jag har en förhoppning om att öppenhet för med sig förändringar, positiva sådana. Och jag är tacksam för den här möjligheten jag fick, tack för att jag fick vara er rocka sockorna-gäst! Tack för tulpanerna, också de kan se mycket olika ut – fast alla är just det – tulpaner. Till sist en länk till en mycket läsvärd artikel.

Sofia

Kommentera

