Vem är det som kommer på vägen? /Alaric

Motvilligt börjar jag fatta vidden av min närmast osunda fascination för sånger och sångtexter. Det finns något så oerhört tillfredställande i att få citera sånger i tal och skrift. Allra helst i rubriker. Jag överväger att någon gång i framtiden se hur många sånger jag kan trycka in i ett och samma inlägg, men tycker du som jag så gör jag det en annan dag…

Som jag nämnde i mitt presentationsinlägg, är det inte bara mina ben som påverkas av min funktionsnedsättning. CP-skadan för också med sig mer komplexa utmaningar som varken är lätta att uppfatta, förklara eller förstå. På senare år har jag allt mera börjat ana att jag kanske lider av något man brukar kalla ansiktsblindhet eller prosopagnosi. Ansiktsblindhet innebär att man har svårigheter med att känna igen ansikten.

Jag vill poängtera att jag aldrig har blivit testad för ansiktsblindhet så jag kan inte veta säkert vad mina problem beror på. Jag antar ändå att de beror på en mix av tre faktorer. Delvis beror de troligen på att en viss del i min hjärna är skadad, men min synskada och mitt låga självförtroende när det gäller att känna igen människor bidrar troligen också.

Det är svårt att beskriva hur min ansiktsblindhet fungerar. Det handlar inte om att jag inte skulle uppfatta ansikten och att de är olika. Snarare är det som att ansiktsdragen inte riktigt skulle lagras. Det här innebär inte att jag inte känner igen någon alls. Men jag märker till exempel att hår, klädstil och röst är viktigare faktorer än själva ansiktet när jag försöker få grepp om vem det är som jag träffar. Det här betyder att om en person har ändrat på sitt utseende eller finns på en plats där jag inte förväntar mej att vi ska mötas är risken stor att jag inte känner igen honom eller henne.

Ofta känns det som att ansiktsblindheten är det enskilt mest begränsande med min funktionsnedsättning. Jag upplever det troligen så, eftersom jag i så stor utsträckning ser världen utifrån relationer. Jag vill så gärna bygga nya relationer och vårda dem jag redan har. Min ansiktsblindhet påverkar inte mina närmaste relationer men den gör det svårare att bygga relationer med nya människor och sådana som jag bara har träffat ett par gånger. Jag drar mej ofta för att presentera mej för nya människor eftersom jag är orolig för att vi ska ha träffats förr. Det är ganska svårt att börja prata med någon när man inte vet om man känner varandra sedan tidigare eller inte. Jag antar också att jag ofta missar bekanta människor när jag rör mej i folkmassor.

På något plan förstår jag ju att jag är min egen fångvaktare. I teorin skulle det inte vara särskilt svårt att bara erkänna när det är någon jag inte känner igen, men i praktiken finns det många flyktinstinkter som automatiskt slår till när det finns risk för att göra bort sig. Jag hoppas att jag kan bli modigare i mötet med andra människor och allt mera våga riskera en pinsam situation. Det känns som en lång, lång resa men kanske är det just de långa resorna som verkligen kan ta oss någonstans.

När jag berättar om mina igenkänningssvårigheter får jag ofta frågan vad andra kan göra för att underlätta för mej. Det är en knepig fråga, det känns kanske lite konstigt om alla springer runt och presenterar sig för mej hela tiden. När du träffar mej, speciellt om du finns på en oväntad plats eller om vi inte känner varandra så väl, får du gärna vara lite extra uppmärksam. Om jag går förbi utan att hälsa beror det knappast på att jag inte har lust att prata med dej, utan på att jag inte noterar att du är du. Då kan du gärna ta första steget. Om du någon gång pratar med mej och jag ger ett lite flackande och smått undflyende intryck kan du gärna påminna mej om vem jag pratar med.

Om du vill veta mera om min ansiktsblindhet får du gärna fråga, when I see you again. Förutsatt att jag känner igen dej förstås…

Alaric

4 reaktioner på ”Vem är det som kommer på vägen? /Alaric

  1. Alaric, jag diggar dig! Och särskilt din förkärlek till sånger och sångtexter, det är ju också ett fantastiskt sätt att lära känna människor på 😉 Nästa gång jag ser dig kan jag ju prova tekniken att sjunga någon passande sång för att underlätta det du skrev om ovan!

    Gilla

Kommentera

